Pages

March 10, 2010

1st Birthday Party Planning

Haaa.. tajuk kt atas nie tentu laa tentang nk melangsaikn hutang pertama.. hikhik.. entry nie ditujukn khas kpd kwnku yg menjadi silent reader di blog ini tp telah menghantar email secara personally berkaitan tajuk di atas.. ngeee! it's ok dear.. eita kn suker kongsi2 nie.. tp tngk gak bab aper kita nk kongsi tu okay..

My style.. eita sgt suker gunakn checklist! sbb eita nie jenis yg cpt panik, pelupa, pening & mcm2 'P' lg.. so, eita suker plan kerja secara teratur & ader sesuatu yg boleh dijadikan reference.. hihi



These are few basic things on how to plan ur baby 1st birthday party.. but 1stly we must know how much the budget that we are going to allocate for the party.. ngeee! penting nie.. if not nnt ader plak yg over budget dowh..

1) Mark ur calendar
Hmm.. utk sebarang majlis.. tentu laa pemilihan date tu sgt penting.. nie mcm perkara pokok laa.. ader yg nk celebrate on the dot.. ader yg nk buat lbh awal & ader plak yg nk buat lmbt sket dr date asal.. terpulang laa kt korg.. tp sebaiknya pilih laa date yg kebanyakan tetamu bleh dtg iaitu selalunya on weekn laa of coz.. mcm bufday mikael.. kebetulan ia jatuh pd hr sabtu, jd kami celebrate on the dot saja laa.. huhu

2) Guest list
Ok.. slps dh dpt date.. senaraikn laa berapa org tetamu yg hendak dijemput.. nie pn penting jugak sbb melalui senarai nama nie, korg bleh tentukn brp banyak mknn yg perlu disediakn.. kita bleh kategorikn party tersebut either : SMALL (10-15 guests), MEDIUM (30-50 guests) or LARGE(70 to 100 guests)

3) Foods
Huhu.. klu xder mknn so xder laa party.. mcm yg eita dh mentioned kt atas.. sediakn mknn secukupnya.. klu buat sndr.. tentukn menu2 yg hendak disediakn.. contoh mcm mee hoon goreng, nuggets, hot dog, desserts, drinks etc.. if not, order dgn caterer pn bleh jugak.. klu agak2 xcukup masa mcm eita nie.. organize laa bufday party di fast food restaurant berhampiran anda.. contoh mcm kt KFC, McDonald, Burger King etc.. ermm actually kosnya lbh kurang sama shj taw.. knp eita pilih KFC yek? owh itu kita citer lain kali kay.. huhu

4) Birthday Theme
Nk kata penting sgt.. pn x jugak.. tp kn lbh meriah biler party tersebut ader tema.. paling tidak utk birthday boy or birthday girl berkenaan.. coz hr itu consider their big day gitu..

5) Party decorations
Biler ader tema.. kena laa ader deco2.. br laa cantik.. ngeee! ini semua bergantung kpd daya kreativiti korg.. bleh dpt kn segala keperluan dr kedai2 yg menjual party stuffs.. utk bufday party mikael.. eita serahkn keja2 decoration nie kt diorg.. for this yr, the birthday theme in KFC is Ocean.. tp klu eita nk tambah aper2.. won't be a problem to them.. senang kn?

6) Cake
Cake mmg 1 perkara wajib utk setiap birthday party.. klu xder cake, kira x sah laa majlis tu.. huhu.. nowadays kita bleh dptkn mcm2 jenis2 cake.. bkn setakat yg ader dijual kt kedai kek shj.. malah kita bleh tempah secara online or melalui org perseorangan.. sempena bufday mikael nnt.. eita akan dpt 2 biji kek.. 1 tu dpt secara percuma dr KFC & 1 lg eita tempah kt kwn hubby ms amik course culinary art kt uitm dulu & skrg dia dh jd pastry chef kt Prescott Hotel.. tqvm to Mummy Insyirah.. hehe

7) Photographer
Rugi laa kn klu detik2 menyambut 1st birthday nie x diabadikn kt dlm album.. huhu.. nie pn depend kt korg.. klu rasa ader budget lbh.. bleh gunakn khidmat photographer professional.. klu nk guna camera sndr pn xder mslh.. mcm eita.. juz gunakn khidmat kwn2 yg ader di sekeliling.. pd eita itu lbh bermakna.. coz we share that moment with our close frens.. syg sgt kt korg laa! weee

8) Birthday invitation/ Goodies bag
Zaman skrg nie mcm2 ader.. majlis cukur jambul, sambutan hr jadi dll pn dh pakai invitation card.. x kisah laa kn.. tp eita juz gunakn virtual invitation.. sent melalui facebook & email.. mudah & murah.. huhu.. utk goodies bag plak.. dlm KFC birthday package dh termasuk party pack.. so, eita x payah pening2 nk cari & beli goodies bag yg lain.. tp kn korg.. party pack tu utk bdk2 saja okay.. hikhik! kpd mereka yg nk sediakn sndr pn bleh jer.. pn bleh dptkn di kedai2 yg menjual party stuffs berhampiran anda..

p/s : so, itu laa serba sedikit tentang persiapan yg perlu dilakukn.. seeloknya start laa dlm 3 months before.. hopefully this entry akan dpt membantu mereka2 yg tgh plan to organize 1st birthday party for their baby.. huhu.. till then yaa.. *wink!

8 comments:

Adam A. said...

eita.. ..eita.. .. cukup organized!

•♥• Mrs RR •♥• said...

hehe.. nie puji ikhlas ker x encik adam?

oh yer kwn2.. meh eita nk promote kt sini.. encik adam nie pn photographer taw.. huhu

Adam A. said...

pn. eita, nie puji ikhlas.. .. xder yang tersirat.. ..

Bila birthdaynya si mikael tu?

•♥• Mrs RR •♥• said...

hehe.. ok, tqvm. birthday dia 20hb nie.. next week.. mcm nk invite adam tp maklum ler ur schedule sntiasa pack.. then ur wife dlm pantang lg kn? huhu..

Adam A. said...

Thanks for the invitation but as u said..i'm booked+my wife pantang. Hu3!

Wish got a free time on the 20th tp ada event TKD, 2 hari lak tu.. sobb. . .

•♥• Mrs RR •♥• said...

taw dah.. huhu! utamakn mana yg pnting dlu kay.. ey, dua2 ur baby chinese look.. x copy muka u pn ;)

Anonymous said...

tq eita sbb buatkan entry ni utk kita. boleh print terus. hehe.

•♥• Mrs RR •♥• said...

wuwu.. no problem lorr.. sharing is caring.. ngeee!