Pages

July 8, 2010

Redang Island - Part I

Hatiku tertinggal di sana.. wuwu! trip yg pd mulanya mcm main2 n hanya kami ber3 shj (me + hubby + miq) tetiba berubah plan biler huda + na pun nk join sekali.. trip yg sgt enjoy + happening! so, diz is my travel log..

Day 1 - Saturday 03/07/2010
Kami bertolak dlm pkul 11.00 pg slps na + huda sampai kt umah eita.. kami naik 1 kereta jer.. brg2 kami pn x bnyk mana.. tp dlm pd x bnyk.. mcm2 kami bw! huhu.. hubby drive pd kelajuan minima.. coz tu mmg style dia klu drive jauh2 nie..

Dlm pkul 2.00 ptg.. kami berhenti rehat di R& R Temerloh utk mkn + discharge aper yg patut + solat.. kebetulan mak na masakkn rendang ayam yg mmg menyelerakn.. eita plak bw sandwich.. so, menu kami dh mcm org berpiknik jer.. hehe.. tp sedap taw!

Kami meneruskn perjalanan n dlm pkul 5.30 ptg sekali lg kami berhenti kt 1 tmpt yg eita lupa namanya.. time nie kami dh masuk kawasan terengganu.. gedebak gedebuk slps maghrib baru kami tiba kt kuala terengganu..

Then bermula laa 1 cerita.. hmmm.. tarik nafas jap! perjalanan yg memakan masa hampir 8 jam tu langsung x meletihkn kami.. aper yg membuatkn kami letih setengah nk mati ialah biler nk mencari tmpt penginapan.. adoii laa! korg imagine ok.. punyer laa bnyk budget hotel kt KT tu.. tp semua full house! gedebeh muu.. nie laa padahnya klu dtg main redah jer.. rupa2nya ader pendaftaran student baru kt uitm terengganu.. so, most parents decide utk stay kt KT that weekn.. ya ampunn!

Kami pusing 1 KT cari tmpt nk tido sbb feri kami akan bertolak ke redang pkul 9.00 pg esok.. mana sempat klu stay jauh2 kn.. pusing punya pusing.. huda dgn na turun dulu cari mknn kt dataran KT.. mlm tu mmg happening kt sana.. diorg siap pasang skrin besar sempena Germany vs Argentina.. tp dua2 team pn dh bungkus blk kmpg.. kuikui!

Then entah mcm mana.. time hubby singgah kt surau utk solat isyak.. dia ternampak 1 guest house.. lps solat jer, dia terus ke sana n kebetulan ader 1 lg bilik kosong.. huda + na plak dh deal dgn sorg runner utk cari home stay.. tp yg dia bg pd kami kt chendering.. rs mcm jauh laa! akhirnya kami pn ambil bilik yg mula2 td.. terima kasih laa pak ghani yer.. hehe! dlm pkul 11.00 mlm kami dpt 1 lg bilik sbb org yg booking dgn pak ghani tu x jd dtg.. so, dpt laa kami 2 bilik utk mlm tu.. pheww!

Day 2 - Sunday 04/07/2010
Seawal 6.30 pg kami dh bangun n bersiap2.. excited nk breakfast kt pasar payang mkn nasi dagang wey.. rugi laa dtg jauh2.. klu x rasa mknn special kt tmpt tu kn.. huhu

Tepat pkul 8.30 pg.. kami ke kaunter tiket.. lps bg full name.. cop sana sini.. then bayar tiket utk masuk ke marine park.. semua settle! amik masa dlm 15 minit jer.. very good svc! after that.. juz tunggu ketibaan feri kami.. masa nie masing2 dh mula teruja n tersenyum2.. masuk jer dlm feri.. kami pn memulakn sesi 'menembak'.. cuma syg sket sbb mikael dh start mengantuk.. biler feri bergerak jer.. dia pn pulun tido.. ish anak mama! encik hubby plak dgn sportingnya suruh eita gi berposing dekat deck dgn diorg.. dia jaga miq sambil layan movie kt tv..

Lebih kurang 45 minit kami pun sampai ke destinasi yg dituju.. tp kami perlu menaiki bot dr feri tersebut.. maybe sbb bnyk terumbu karang kt pantai tu.. lps check in kt bilik masing2.. kami pn berehat skjp.. lunch disediakn pkul 12.30 tgh hr n our 1st snorkelling trip dlm pkul 2.00 ptg.. still bnyk masa utk meninjau2..

1st snorkelling trip kami kt teluk kerengga.. ermm mcm2 citer kt sini taw.. nasib baik laa brother yg jd snorkelling instructor tu bagus.. maybe ramai yg 1st time kot.. eita pn bnyk gak tertelan air masin.. bkn aper; kt teluk kerengga nie airnya dlm ok.. tp yg penting xder sesiapa yg lemas.. haha!

Blk dr situ.. eita dgn huda continue snorkelling kt pantai dpn chalet kami.. huda nk practice sbb esok kami nk ke marine park.. huhu! na plak terus blk bilik sbb dia terjatuh masa nk naik bot td.. tgn dia luka sket.. but don't worry.. ramai yg sudi dtg membantu.. ngeee!

Aktiviti sblh mlm kami.. slps masing2 kekenyangan menghadap menu dinner yg bermcm2 jenis.. adeii! kena puasa semula biler blk klang nie wey! then kami continue berjalan kt persisiran pantai.. sambil menghirup angin mlm.. nyaman sungguh! suasana mlm kt redang sgt hidup.. maybe sbb ader chalet yg ader bar + with a loud music.. mmg buat kita rs nk menari sekali.. hikhik! then kami singgah kt kedai2 souvenir.. buat comparison harga.. sempat gak laa sambar 1-2 barang.. selebihnya bleh cari di KT.. kami maw repeat ke pasar payang sblm blk nnt.. TO BE CONTINUE...