Pages

January 20, 2014

Part I - Jakarta

Assalamua'laikum wbt..

Setelah tertangguh sekian lamaaa.. akhirnya roh nak menyiapkan entry nie muncul jugak.. fuhh!

Salah satu sebab kami tak pergi bercuti during our wedding anniversary last month was because of this trip! cik jah ingat kami banyak duit sgt ker nak pergi holiday setiap bulan? mmg tak laa kan.. haha

Cumanya trip kali nie.. mcm best sket sbb abang & kakak iparku follow sekali.. kiranya trip adik beradik gitu..

Disebabkan flight kami seawal pukul 6.40pg.. makanya terpaksa laa kami keluar awal jugak.. lebih kurang pukul 4.30pg mcm tu.. masih lg menggunakan route dan kaedah yg sama.. which is cik jah boleh refer kat SINI..

Alhamdulillah perjalanan kami tidak menghadapi sebarang masalah dan lebih kurang pukul 8.30pg kami touch down di Airport Bandara Husein Sastranegara Bandung.. cross the list! hehe

Mengikut perancangan kami.. hari pertama sampai ke Bandung kami akan bergerak terus ke Jakarta dgn menaiki keretapi.. klu ikutkan mmg boleh jer appoint mana2 supir.. tapi disebabkan nak merasai sendiri pengalaman menaiki keretapi selama 4 jam kt negara orang.. so let’s do it!

Kami menaiki keretapi Agro Parahyangan di Stasiun Bandung dan turun di Stasiun Gambir Jakarta..  gerabak executive class berharga RP90 000 - RP110 000 (RM30) sehala.. gerabak yg berhawa dingin dan selesa.. kita juga boleh order makanan kt dlm keretapi tersebut dan mereka akan hantarkan straight ke tempat duduk kita.. utk maklumat lebih lanjut sila klik di sini http://en.tiket.com/kereta-api

Apa yg eita boleh cakap.. ia merupakan pengalaman yg menarik dan menginsafkan.. menariknya kita disajikan dgn pemandangan indah padi bukit yg menghijau di kiri dan kanan laluan keretapi.. pemandangan mcm tu tak ada kt negara kita.. tapi.. rata2 kehidupan mereka di sana sgt daif.. rumah2 dibina bersebelahan landasan keretapi.. sgt berbahaya utk kanak2.. tp landasan keretapi itu ibarat tapak permainan bagi mereka.. barangkali alah bisa tegal biasa.. drpd segi kebersihan juga amat menyedihkan.. so, sket sebanyak membuatkan kami rasa bersyukur kerana dilahirkan di bumi Malaysia..  walau mcm manapun Indonesia juga punyai keistimewaannya tersendiri.. huhu

Setelah sehari suntuk menempuh perjalanan yg panjang akhirnya kami sampai di hotel penginapan kami.. kami menginap di Hotel Senen Indah yg terletak di Jln Bungur Besar, Jakarta Pusat.. sampai2 jer masing2 dah kebulur.. kesudahannya kami just “in-room dining” jer.. makan tak toleh kiri kanan dah.. haha

Bajaj..

Malam tu nothing much we can do.. sbb kt sana  waktu malam dan siangnya agak cepat disebabkan time zone yg berbeza dgn Malaysia.. kami sempat pergi ke Menara Monas dan berjalan2 di pasar malam berhampiran.. mcm2 jenis makanan dan souvenir yg pelik2 dijual di situ.. sempat jugak laa merasai pengalaman menaiki bajaj (kenderaan roda 3) klu kt Thailand kita panggil tuk-tuk..

Tapiii.. bajaj tu tak dibenarkan memasuki kawasan Sudirman Central Business District.. klu kita nie mcm kt area segi 3 emas Bukit Bintang, Kuala Lumpur tu haaa.. menjaga standard barangkali.. mau tidaknya.. di kawasan itu laa terletaknya Pacific Place Mall yg menempatkan Hard Rock Café Jakarta, Ritz Carlton Hotel dan mcm2 lagi laa tempat2 yg class2.. nak masuk dlm tu pun kami siap kena scan seluruh badan.. risau bawak bomb agaknya..

And motif utama eita dtg ke Jakarta nie semata-mata nak gi HRC jer.. yer laa nak add on collection hard rock t-shirt Mikael.. setakat nak shopping kain baju telekong segala boleh continue kt Bandung jer nnt.. for me harga tak banyak beza kot antara Jakarta dgn Bandung.. lg pun dah alang2 sampai.. harus laa jejakkan kaki jugak kt Jakarta kan..

Keesokannya.. kami bersarapan di hotel sebelum bergerak pulang ke Bandung dgn menaiki keretapi yg sama.. pd pendapat peribadi eita.. cukup sekali nie jer kot kami pergi ke Jakarta.. jammed lebih kurang kt Kuala Lumpur jer ok.. or maybe jugak kami tak jumpa tempat2 lain yg lebih best memandangkan kami hanya berada 2D1N saja kt sana.. huhu

p/s : next entry.. Bandunggg here we come!